Amnesty op de Kemphaan

Zaterdag 22 juni 2019 was Amnesty Almere aanwezig op de boerenmarkt op stadslandgoed De Kemphaan. Onder een stralend blauwe hemel konden bezoekers informatie krijgen over de mensenrechtenschendingen waartegen Amnesty strijdt en konden ze hun handtekening zetten onder twee petities.

Het ging om zaken waarvoor al eerder actie is gevoerd. Eén petitie vraagt om de Turkse ‘Zaterdagmoeders’ weer toe te laten op het Galatasarayplein in Istanbul en onderzoek te eisen naar de verdwijning van honderden vooral Koerdische mannen. In augustus 2018 werden de vrouwen hardhandig verwijderd van het plein. Voor de Zaterdagmoeders werden 57 handtekeningen opgehaald.

De tweede petitie vraagt om onderzoek naar de dood van LHBTI-activist Zak Kostopoulos in Athene. Hij werd op 21 september 2018 in elkaar geslagen door twee mannen. De politie kwam hem niet te hulp maar arresteerde hem. Zak Kostopoulos overleed aan zijn verwondingen. Voor deze petitie werden 51 handtekeningen opgehaald.

Alle ondertekenaars en vrijwilligers bedankt!